נדל"ן למתחילים – כל מה שצריך לדעת

התשואות היציבות לאורך השנים, השבחת הנכסים, ההצלחות המרשימות של משקיעי הנדל"ן המובילים בארץ והנכונות של המוסדות הבנקאיים והחוץ־בנקאיים לממן יַזָמוּת נדל"נית איכותית מושכות בעשור האחרון עוד ועוד משקיעי נדל"ן חדשים שמגיעים לענף בחיפוש אחר הכנסות פסיביות משתלמות ושואפים לחירות כלכלית.

משקיעי הנדל"ן החדשים אינם בהכרח יזמים או בעלי ממון, הם אנשים מן השורה שמבינים שהחיים הם הרבה יותר מעבודה־בית – בית־עבודה, ומניחים – בצדק – שהשקעות בשוק הנדל"ן יעזרו להם לצאת מהמעגל הצר הזה וליצור לעצמם את החיים שהם חולמים עליהם. ואכן, ההצלחות של המשקיעים הוותיקים הן העדות הטובה ביותר לנכונות של ההנחה הזאת.

המשקיעים הוותיקים כבר הבינו מזמן שהכנסה פסיבית היא לא תאוריה אלא דבר ממשי, מוחשי ובר השגה. לא נטעה אם נאמר ששוק הנדל"ן הוא בין השווקים החזקים והיציבים בארץ ובמספר גדול של מדינות בעולם.

הכנסה פסיבית וביטחון כלכלי הם כבר מזמן לא חלום רחוק אלא ערובה להצלחה אם משקיעים בתבונה ופועלים בחוכמה. חולמים על הכנסה פסיבית משתלמת ועל חיים מלאים ועשירים, ויש לכם הון התחלתי להשקעה איכותית בנדל"ן? הגעתם למקום הנכון. כאן תלמדו את כל מה שמשקיע נדל"ן מתחיל צריך לדעת, ותצאו לדרך הנדל"נית שלכם ברגל ימין.

 

נדל"ן למתחילים – מאיפה מתחילים?

תאמינו או לא – כדי להשקיע בנדל"ן לא צריך להיות מומחים לנדל"ן. כל מה שצריך, הוא הון התחלתי ועצה טובה ממשקיעים מנוסים. רצוי – ואף מומלץ – לעבוד עם חברה מקצועית להשקעות נדל"ן ולאתר באמצעותה את הנכסים המובילים שיאפשרו לכם לעשות שינוי מהותי בחיים. בניגוד לענפי השקעה אחרים השקעות בנדל"ן מבטיחות תשואות משתלמות ורווחיות בתוך זמן קצר וביטחון כלכלי לתקופה ממושכת. לא זו אף זו – בניגוד לנכסים פיננסיים נכסי נדל"ן הם נכסים ממשיים. הם לא מספרים המהבהבים על צג מחשב. אפשר לראות אותם, לגעת בהם ולנהל אותם. לנוכח העלייה המתמדת במחירים של נכסי הנדל"ן בארץ ובחו"ל והביקוש ההולך וגובר לנכסים למגורים או למסחר אפשר לומר שנדל"ן הוא המקום הטוב ביותר להיות בו אם רוצים להיכנס לתחום ההשקעות. השתכנעתם? נהדר! מאיפה מתחילים? מהנכסים המובילים, איך לא?

 

מדריך למשקיע נדלן המתחיל

 

לבחור את הנכס המתאים

שוק הנדל"ן הוא מגוון למדי, וכך היה מאז ומתמיד. בעשור האחרון עלה הערך של נכסי הנדל"ן, ולא קשה לתרגם נכסים לרווחים בין שאתם משקיעים מנוסים ובין שאתם משקיעי נדל"ן מתחילים. אם אין לכם ניסיון בהשקעות נדל"ן, ואתם מחפשים את הנכס המתאים לכם, כדאי שתתחילו בגיוס ההון ההתחלתי הנדרש ותתייעצו עם חברות שמתמחות בהשקעות נדל"ן גם בארץ וגם בעולם.

אפיקי ההשקעה למשקיעים מתחילים בנדל"ן הם נכסים למגורים, נכסים מסחריים, נכסים בחו"ל וקרקעות בתהליכי הפשרה. אפשר למנות יתרונות וחסרונות לכל אפיק השקעה, אך כיוון שרוב אפיק השקעה יכולים להניב למשקיע המתחיל הכנסה פסיבית רווחית וקבועה לתקופות ממושכות, אני משוכנע שהתועלת בהשקעה עולה על כל ספק.

עם זאת, משקיעים ותיקים ממליצים להתחיל בהשקעות סולידיות שיש בהן סיכון מופחת וסיכוי רב לרווחים משתלמים ומיידיים. את ההשקעות הללו אפשר למצוא בשוק הנדל"ן הפרטי בארץ וגם בעולם, והכוונה כמובן לנכסים פרטיים למגורים.

 

להשקיע בנדל"ן ולהרוויח

בניגוד לדעה הרווחת, השקעות נדל"ן הן לא עניין לעשירים בלבד. למעשה תחום הנדל"ן הוא בין תחומי ההשקעות המועטים שפתוחים לכולם. אתם יכולים להתחיל להשקיע בנדל"ן גם אם ההון העצמי שלכם אינו גבוה, ואם אין לכם הון עצמי, אתם יכולים למנף נכס קיים כדי להבטיח מימון לרכישת נכס חדש ולהשבחתו. מינוף כלכלי הוא הברירה הטובה ביותר למשקיעים מתחילים.

עם זאת, חשוב להביא בחשבון שהוא כולל שעבוד של נכסים, ויש להיערך להחזר ההלוואות שניתנו בעבורו ולהפחית את תשלומי ההחזר מהתשואות הצפויות. כלומר גם אם אין לכם הון התחלתי, אתם צריכים להוכיח איתנות פיננסית ולתכנן את ההשקעה לפני שאתם מתחייבים לה. למרבה המזל, את התכנון הכלכלי ואת ההיערכות להשקעה אתם לא צריכים לעשות לבד ויכולים להתייעץ עם צוות מומחי ההשקעות של חברת ליברקי. בליברקי לא משקיעים לפני שבודקים את כל היבטי ההשקעה ומשקללים את הנתונים הכספיים הרלוונטיים גם למשקיע וגם להשקעה.

 

מה משקיעי נדל"ן מתחילים צריכים לבדוק?

החלטתם שאתם מעוניינים להשקיע בנדל"ן; יש לכם הון התחלתי או יכולת למנף נכס שבבעלותכם להשקעה חדשה; קיבלתם ייעוץ ממומחי ההשקעות של ליברקי ואתם מוכנים לצאת לדרך ולמצוא את ההשקעה שמתאימה לכם. אז מה צריך לבדוק לפני שמתחילים?

ראשית, לפני שאתם מתחילים להשקיע, כדאי שתגדירו לעצמכם את מטרת ההשקעה – האם אתם רוצים לקנות נכס ולהשכיר אותו, או אולי תעדיפו להשביח אותו ולמכור במחיר גבוה ממחיר הקנייה? שתי האפשרויות טובות ולגיטימיות, אך עליכם להחליט מראש על האפשרות הטובה ביותר.

שנית, מה בנוגע להון העצמי שלכם? כמה אתם יכולים להקצות להשקעה? אם ההון העצמי שלכם אינו גבוה, אתם יכולים להצטרף לקבוצת השקעה בסכום מינימלי או להשקיע בקרן ייחודית להשקעות בנדל"ן. משקיעים רבים מעדיפים להתחיל כך ולבנות את ההון שלהם בדרך זו. אם ההון העצמי שלכם אינו מספיק כדי לרכוש נכס או כדי להצטרף לקבוצת רכישה או לקרן השקעות, אתם יכולים לגייס ממון ממוסדות בנקאיים או חוץ־בנקאיים בתנאים גמישים ונוחים, אך הדבר מצריך מחקר מקיף, תכנון יסודי והתנהלות מושכלת. ההון ההתחלתי שלכם מספיק ואתם יכולים לקפוץ למים? נהדר. זכרו לא להניח את כל הביצים בסל אחד – בזרו את ההשקעות והפחיתו את הסיכון. צוות ליברקי יעמיד לרשותכם כלים לבניית תיק השקעות אטרקטיבי שמתפזר בין נכסי נדל"ן ובין נכסים פיננסיים ואחרים. בתקופה של משבר כלכלי עולמי מתמשך, זוהי הדרך הטובה ביותר להישאר במשחק ולהרוויח.

 

בואו נדבר על מיסים

מיסים הם חלק בלתי נפרד ממשחק הנדל"ן בין שאתם משקיעים בארץ ובין שאתם משקיעי נדל"ן בחו"ל. אם אתם משקיעים בארץ, כדאי שתדעו שעסקאות נדל"ן ממוּסות, וצריך להביא זאת בחשבון. מיסי רכישה חלים על משקיעים שרוכשים נכסים כמו דירות מגורים, בתים פרטיים או נכסים מסחריים.

אומנם אפשר לקבל פטור ממס רכישה בתנאים מסוימים, אך אם אתם משקיעים בנדל"ן למטרות רווח, סביר להניח שהפטור לא יחול עליכם. מס שבח חל על מוכרי נכסים בעבור השבחת הערך של הנכס. אם מכרתם נכס שעבר השבחה, עליכם לחשב את המס החל על השבחה או להיעזר במומחי הנדל"ן של ליברקי כדי להבין את שיעורו.

מיסים הם לא ההוצאות היחידות הנלוות לעסקאות קנייה ומכירה של נדל"ן. בהשקעות נדל"ן תידרשו לשלם גם על הערכת שמאי, דמי תיווך, ייעוץ משפטי, אגרות והיתרים ועוד.

השקעות נדל"ן בארצות הברית – תחום ההתמחות של ליברקי – כוללות גם תשלומים לחברת ניהול נכסים בעבור טיפול בנכסים ואחזקתם ושירות לדיירים המתגוררים בהם. בכל הנוגע למיסים ולהוצאות נוספות, השקעה בנדל"ן אמריקני עדיפה על השקעה בנדל"ן ישראלי בשל הבירוקרטיה הידידותית, המיסוי הנוח, המינוף המקל והפתיחות למשקיעים זרים.

אולם, ענייני מיסוי הינם יכולים להשתנות ממקרה למקרה על כן מומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום המיסוי בטרם ההתקשרות על מנת שתקבלו ייעוץ מקצועי בנוגע למיסוי עליכם יהיה לשלם.

 

איך לאתר את הנכס הטוב ביותר?

זה לא סוד שצריך לבלות זמן רב בשטח כדי לאתר את הנכסים הטובים ביותר. ולא מספיק לאתר את הנכסים הטובים ביותר, צריך לבדוק אותם, להעריך אותם, להבין את הפוטנציאל לתשואות, לנהל משא ומתן עם המוכרים, לבחון אופציות להשבחה ולנהל אותם תקופה ממושכת.

למרבית המשקיעים המתחילים אין זמן לכל זה וגם לא יכולת, ידע וניסיון שהם קריטיים לעסקאות נדל"ן משתלמות גם בארץ אך במיוחד בארצות הברית. צריך לדאוג להערכת שמאי ולקבל מידע על ערכו הממשי של הנכס; צריך לבחון את אזור ההשקעה ולוודא שהוא מבוקש ושהאוכלוסייה המתגוררת בו חזקה ומבוססת; צריך לערוך בדק בית ולוודא שהנכס ראוי למגורים ולא יצריך תחזוקה אינטנסיבית בעלויות גבוהות; צריך לנהל אינטראקציה מתמדת עם הרשויות המקומיות ולעשות זאת בשקיפות מלאה; צריך לתכנן את ההשבחה של הנכס; צריך לבחור את חברת הניהול שתנהל אותו; וצריך לתכנן את הזמן המתאים לפליפ. כדי שלא תצטרכו להתמודד עם כל זה לבד ותוכלו להשקיע בנדל"ן בראש שקט, אתם צריכים אותנו. אתם צריכים לתת לנו לעשות את העבודה הקשה בשבילכם.

 

נדל"ן למתחילים בשוק האמריקני עם ליברקי

מבין כל שוקי הנדל"ן בעולם, שוק הנדל"ן האמריקני הוא היציב והחזק ביותר. הוא יודע להתמודד עם תנודות ועם משברים והוכיח זאת פעם אחר פעם. הביקוש לנכסים להשכרה – פרטיים ומסחריים כאחד – נשאר יציב לאורך זמן, העלויות הנלוות לעסקאות נדל"ן פחותות בהרבה מהעלויות הנדרשות בארץ והתשואות מנכסים בארצות הברית גבוהות לאין שיעור מהתשואות שאפשר לקבל בארץ. אפשר לומר בביטחון מלא ששוק הנדל"ן האמריקני הוא המשתלם ביותר למשקיעים, ובמיוחד למשקיעים ישראלים, ושהזמן הטוב ביותר להשקעה איכותית בנדל"ן, הוא עכשיו.

רוצים לחיות את החיים שאתם חולמים עליהם? השקעות נדל"ן למתחילים אפשרי בקלות ואתם יכולים לעשות את זה עוד היום. הצטרפו למשפחת המשקיעים של ליברקי ותלמדו איך נכון לנהל נדל"ן, להרוויח ולחיות טוב.

טל מנצ’ל
טל מנצ’ל

נעים מאד, שמי טל, סמנכ״ל השקעות 'ליברקי' ישראל. שרת בצה"ל 25 שנים ופרש בדרגת סגן אלוף. בעל ניסיון אישי במגוון השקעות בארץ ובחו“ל, ניהול והובלת פרוייקטים ותקציבים גדולים ומתמחה בתחומים פיננסיים מרכזיים, בכללם מסחר בשוק ההון, ייעוץ משכנתאות וייעוץ ואימון לכלכלת המשפחה.

תפריט נגישות