מה זה פיזור השקעות ולמה הוא כל כך חשוב?

פיזור השקעות הוא עיקרון בסיסי שמנחה משקיעים מנוסים לניהול סיכונים ולמקסום תשואות. זהו עיקרון פשוט מאוד המכוון את המשקיעים להשקעות מגוונות בנכסים שונים כדי להפחית את החשיפה שלהם לסיכונים, חשיפה שמאפיינת כל השקעה והשקעה.

ההיגיון העומד ביסוד העיקרון הזה מתבטא היטב באמרה העממית המוכרת 'אל תניח את כל הביצים בסל אחד'. בגיוון ההשקעות אפשר להגן על הון הבסיס ועל הרווחים מפני התנודתיות המאפיינת את השווקים העולמיים ולחזק את התשואות לאורך זמן.

במאמר זה נבין למה חשוב לפזר השקעות, נבחן את היתרונות של פיזור ההשקעות גם בשוק ההון וגם בשוק הנדל"ן ונלמד מה צריך לעשות כדי להגיע לפיזור השקעות רווחי.

 

למה חשוב לפזר השקעות?

אז למה פיזור השקעות חשוב? יש לכך כמה סיבות:

  • הפחתת סיכונים. אחת הסיבות העיקריות לפיזור השקעות היא הפחתת סיכונים. יש נכסים שמתנהגים בחוסר אחידות בכל מחזור כלכלי בגלל התנודתיות המאפיינת את השווקים השונים. יש השקעות שמושפעות לרעה ממשברים כלכליים, ויש השקעות שמשגשגות במשברים. פיזור ההשקעות על פני מבחר נכסים כמו מניות, אגרות חוב, נדל"ן וסחורות עוזר למשקיעים לצמצם את ההשפעה של האירועים הכלכליים השליליים, לספוג את הנזקים בקלילות ולהשתקם במהירות.
  • תשואות משופרות. פיזור תיק ההשקעות משפר את הביצועים שלו. בתקופות של תנודתיות בשוק תיק השקעות מגוון מאזן בין ההפסדים בנכס אחד ובין הרווחים בנכס אחר. גישה מאוזנת מפחיתה את הסיכון לשחיקת הון משמעותית ומאפשרת תשואות טובות יותר לאורך זמן.
  • ניהול נזילות. פיזור השקעות חשוב לניהול הנזילות. השקעות מסוימות, נדל"ן למשל, אינן נזילות, ועובר זמן רב עד שאפשר להמירן למזומנים. מניות ואיגרות חוב נזילים בהרבה מנדל"ן. שילוב בין נכסים נזילים ובין נכסים בלתי נזילים בתיק ההשקעות נותן מענה טוב יותר לצרכים הפיננסיים של המשקיעים בטווח הקצר ובטווח הארוך ושומר על הונם.

 

פיזור השקעות בשוק ההון

שוק ההון כולל נכסים פיננסיים שונים כמו מניות, אגרות חוב, קרנות נאמנות, קרנות נסחרות ועוד. לפיזור ההשקעות בנכסים הללו יש כמה יתרונות:

  • הפחתת סיכון מוגדר במניות. החזקת מניות בודדות חושפת את המשקיעים לסיכונים מוגדרים שתלויים בחברה שמנפיקה אותם כמו ניהול לקוי, תביעות משפטיות או כשלים במוצר. השקעה במניות שונות ובחברות שונות מאפשרת למשקיעים להפחית את הסיכון הטמון במניות בודדות לפי כלל האצבע שביצועים גרועים של חברה אחת מתקזזים בהצלחות של חברה אחרת.
  • איזון בין צמיחה ליציבות. פיזור השקעות בנכסים פיננסיים שמכוונים לצמיחה כמו מניות ובנכסים שמכוונים לתשואות כמו אגרות חוב, מאזן בין השבחת ההון ובין יציבות ההכנסות. אף על פי שלמניות יש פוטנציאל גבוה לתשואות, אגרות חוב מספקות הכנסות יציבות גם בתקופות של מיתון.
  • גידור השקעה מפני אינפלציה. גידור השקעות בנכסים פיננסיים כמו סחורות, קרנות השקעות בנדל"ן ואגרות חוב מגינה על המשקיעים מפני אינפלציה. אומנם האינפלציה שוחקת את כוח הקנייה של הכסף, אך ההשקעות הללו דווקא מעלות בערכן בתקופות של אינפלציה ושומרות על העושר של המשקיעים.

פיזור השקעות נדל"ן

 

 

פיזור השקעות בנדל"ן

נדל"ן הוא מרכיב חיוני בתיק השקעות מגוון, ויש לו יתרונות ייחודיות שמשלימות את היתרונות של הנכסים הפיננסיים.

  • נכס מוחשי שמייצר הכנסה. נדל"ן הוא נכס מוחשי, בכך אין כל ספק. הוא מייצר תזרים הכנסות קבוע מדמי שכירות ובדרך כלל עומד בתנודות כלכליות.
  • גידור תיק השקעות בנדל"ן. מבחינה היסטורית לנדל"ן יש מתאם חיובי עם האינפלציה. ככל שהמחירים לצרכן עולים, כך עולות ההכנסות משכירות וגם הערך של הנכסים עולה. תיק השקעות שכולל נדל"ן הוא תיק השקעות מגוון שמצליח לשרוד אינפלציה וליהנות מצמיחה מתמדת.
  • מתאם נמוך לשוק ההון. ביצועי הנדל"ן מעידים על מתאם נמוך עם נכסים פיננסיים מסורתיים כמו מניות ואגרות חוב. כששוק ההון מושפע מתנודתיות, שוק הנדל"ן נהנה מיציבות ומקזז את ההפסדים של הנכסים הפיננסיים.

 

אתם לא מפוזרים מספיק

קהל המשקיעים הישראלי מורכב ברובו מאנשים שכבר מחזיקים באמתחתם נדל"ן בישראל, יש להם קרנות פנסיה וקרנות השתלמות עם חשיפה לשוק הישראלי והם מגדילים לעשות ולחפש השקעות נוספות בישראל. בשורה התחתונה המשקיעים הללו אינם מפזרים את סל ההשקעות שלהם ויהיו נתונים להשפעות מיקרו כלכליות החלות על השוק הישראלי.

לפיכך, המשקיע המפוזר, אשר שואף להפחית סיכון יתייחס אל כלל הנכסים שלו, כולל הנדל"ן בו הוא מתגורר היום כחלק מסל ההשקעות ויבחן כיצד ניתן לפזר סל זה.

נזכור כי גודלה של ישראל בשוק הכלכלה העולמי הוא סך הכל 0.2% ולכן עלינו להיזהר עם הנחת כל הביצים בסל זה בלבד.

וכאן ליברקי נכנסת לתמונה, ומסייעת לראות את התמונה הרחבה שמשקפת נאמנה את המציאות.

 

לפזר השקעות עם ליברקי

פיזור השקעות הוא כלי עבודה חיוני לכל משקיע שרוצה לבנות תיק יציב, גמיש ורווחי. אם מפזרים השקעות בין נכסים שונים, אפשר לנהל סיכונים ביעילות, לייעל תשואות ולשמור על נזילות הן בהשקעות של שוק ההון והן בהשקעות בנדל"ן. שני התחומים משלימים ומאזנים זה את זה, שומרים על ההון של המשקיעים ומשפיעים לטובה על צמיחת התיק בטווח הארוך.

עם זאת, לא פשוט לפזר השקעות בין שאתם משקיעים מתחילים, ובין שאתם משקיעים מנוסים. קבלת ייעוץ מקצועי ממשקיעי הנדל"ן המנוסים של ליברקי היא המפתח לצמיחת תיק ההשקעות שלכם והדרך למקסום הפוטנציאל של כל השקעה. מומחי הנדל"ן של ליברקי יודעים איך להגיע לפיזור מדויק של תיק השקעות ולהניב ממנו רווחים משתלמים הודות לידע ולניסיון שלהם וליכולתם להעריך סיכונים ולקבל החלטות נבונות.

רוצים לאזן את ההשקעות בשוק ההון עם השקעות נדל"ן? הגעתם למקום הנכון. השקעה בנדל"ן מחייבת בקיאות בדינמיקת השוק, יכולת להעריך נכונה את שווי הנכסים ולנצל כראוי את אפשרויות המימון. מהמומחים של ליברקי תקבלו תובנות חשובות לגבי מגמות מתפתחות בנדל"ן, תלמדו על אזורי צמיחה ועל פיזור מחושב של השקעות; תדעו איך להעריך סיכונים; תגבשו אסטרטגיות השקעה שיתאימו ליעדיכם האישיים וימקסמו את הרווחים שלכם ותקבלו הכוונה להשקעה בתחומים חדשים ומפתיעים.

המוטו שלנו בליברקי הוא פיזור, פיזור, פיזור, וזאת הסיבה שהמשקיעים שלנו פורחים. רוצים ליהנות מפריחה כלכלית? דברו איתנו, אנחנו כאן בשבילכם.

טל מנצ’ל
טל מנצ’ל

נעים מאד, שמי טל, סמנכ״ל השקעות 'ליברקי' ישראל. שרת בצה"ל 25 שנים ופרש בדרגת סגן אלוף. בעל ניסיון אישי במגוון השקעות בארץ ובחו“ל, ניהול והובלת פרוייקטים ותקציבים גדולים ומתמחה בתחומים פיננסיים מרכזיים, בכללם מסחר בשוק ההון, ייעוץ משכנתאות וייעוץ ואימון לכלכלת המשפחה.

תפריט נגישות